Pages

Wednesday, May 2, 2012

I-al barr







Ar Rahman :19-21
Ia biarkan air dua laut(yang masin dan yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu
Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing masing tidak melampaui sempadannya
Maka yang mana satu antara nikmat-nikmat Tuhanmu,yang kamu hendak dustakan?



Raksul Barr,
penamat Sungai Nil
permulaan Laut Mediterranean.

Dumyat,Egypt

Shita' 1433H.


#Salam Imtihan,semua!
Selamat belajar tentang manusia.
liver dan hati,,brain dan akal.
untuk kita,
semakin cinta pada Pencipta.
Subhanallah!



2 comments:

  1. Assalamualaikum wbt
    Subhanallah! Allah SWT mahu menerangkan kepada manusia ap erti ketumpatan `density` pada dua media yang berbeza! Biasanya kalau ketumpatan yang berbeza dlm lautan bergantung kepada kepekatan kandungan garam mineral pada sesuatu lautan.
    Surah AlFurqan:53 وَهُوَ الَّذِي مَرَ‌جَ الْبَحْرَ‌يْنِ هَـٰذَا عَذْبٌ فُرَ‌اتٌ وَهَـٰذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَيْنَهُمَا بَرْ‌زَخًا وَحِجْرً‌ا مَّحْجُورً‌ا Dan Dialah yang mempertemukan dua lautan; yang ini tawar bersangatan tawar, dan yang ini masin yang bersangatan masin. Dan Dia menjadikan di antara keduanya ada batas dan penghalang yang tidak terlampaui.

    Didalam ayat di ataes terdapat perkataaan ` عَذْبٌ فُرَ‌اتٌ ` iaitu yang tawar, bersangatan tawar dan ` مِلْحٌ أُجَاجٌ ` yang masin bersangat masin. pada ketawaran dan kemasinan air itu terdapat perbezaan diantaranya. Ketumpatan ini bukan saja pada air laut malah ada pada air sungai juga cuma perlu kaedah `centrifuge` and `sediment` utk mendapatkan pemerhatian dgn jelas sebgmana kita emparkan pada kandungan minyak sawit dsbnya. Sebab itu kita hanya nampak jelas pada dua air lautan kerana mendakan garam yang berbeza. Surah AnNaml:61 Atau siapakah yang telah menjadikan bumi tempat penetapan dan telah menjadikan sungai-sungai di antara bahagian-bahagiannya dan telah menjadikan untuknya gunung-ganang yang menetapnya; dan juga telah menjadikan di antara dua laut (yang masin dan yang tawar) sekatan (semula jadi) yang memisahnya?
    Wallahualam

    ReplyDelete
  2. salam alaik..masya Allah..
    begitu teliti penciptaanNya..
    masa tgk tu,,mmg rasa 'adzeem sgt..yelah,,belah sini air tenang,,beralun.
    belah laut sana bergelora,,ombak kuat.
    begitulah,,pemisah.mata hati kita juga harus jelas.
    syukran.

    ReplyDelete