Pages

Saturday, May 12, 2012

VII-chill jap

meh kita main psikologi..


baik,,fikirkan tiga nama haiwan yang anda suka...
ok,,sila bayangkan satu satu.
haa,dah?


apa jawapan anda..
pertama? ___
kedua? ___
ketiga? ___
*anda jawab sendiri lah..




















ok.camni..
jawapan pertama..
ialah apa yang orang lain anggap kepada diri anda.


jawapan kedua..
ialah apa yang anda ingin orang lain anggap tentang anda.


dan jawapan ketiga..
ialah siapa diri anda yang sebenarnya..


ini sekadar suka-suka,,kalau betul pun,,mungkin ya dan mungkin tak..
=)


hmm,,,jawapan saya..
first,,arnab
second,,burung
third,,harimau???
erk.




#thanx,,kawan yang bagitahu game riang ria ni,,

2 comments:

  1. Assalamualaikum wbt
    Sekadar muzakarah saja.
    Sebenarnya kajian perlakuan tabiat manusia telah dinyatakan semuanya didalam AlQuran. Manusia cuma menyalin perkataan dan perbuatan orang2 dahulu w/pun kita tidak pernah menemui mrk. Apa lagi jika tidak `syaitan jin` yang membisik2kan pada hati manusia! Surah AtTaubah:30 ذَٰلِكَ قَوْلُهُم بِأَفْوَاهِهِمْ ۖ يُضَاهِئُونَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُ‌وا مِن قَبْلُ Demikianlah perkataan mereka dengan mulut mereka sendiri, (iaitu) mereka menyamai perkataan orang-orang kafir dahulu;
    Surah AlAn`aam:38 مَّا فَرَّ‌طْنَا فِي الْكِتَابِ مِن شَيْءٍ Tidak Kami cuaikan didalam Kitab (AlQuran) sesuatu perkara pun.
    Sememangnya manusia dapat mengetahui serba sedikit tabiat perlakuan manusia samaada dari segi pertuturan mahupun `body language` mengikut teori psikologi `Maslow's hierarchy of needs` kerana mrk yang membuat kajian!
    Manusia tidak boleh menyembunyikan dlm hati selama2nya, ada suatu ketika mrk akan menzahirkan apa yang telah disembunyikan. Surah AlAn`aam:67 لِّكُلِّ نَبَإٍ مُّسْتَقَرٌّ‌ ۚ وَسَوْفَ تَعْلَمُونَ Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya.

    Manusia sebenarnya ada kemahuan dan perancangan mrk sendiri. Setiap perkara yang dilakukan ada `setting point` atau setting target` kemana penghujung arahnya (samada baik atau jahat). Kalau baik perlakuannya. maka baiklah landasanya sehingga penghujung. Surah AlBaqarah:148 لِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا ۖ فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَ‌اتِ Dan bagi tiap-tiap wajah/umat ada arah (tempat) yang masing-masing menujunya; oleh itu berlumba-lumbalah kamu mengerjakan kebaikan;

    Namun begitu, oleh krn hati manusia mudah berbolak-balik dan hidup pula dizaman yang penuh `retorik` maka tidaklah boleh kita katakan teori Maslov benar sepenuhnya! Bukankah hati itu milik Allah SWT! Tiada siapa yang mengetahui hatta para Malaikat kecuali apa yang diwahyukan kpd mrk oleh Allah SWT. Surah AtTaubah:101 وَمِمَّنْ حَوْلَكُم مِّنَ الْأَعْرَ‌ابِ مُنَافِقُونَ ۖ وَمِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ ۖ مَرَ‌دُوا عَلَى النِّفَاقِ لَا تَعْلَمُهُمْ ۖ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ ۚDan di antara orang-orang yang di sekeliling kamu dari orang-orang "A'raab" ada yang bersifat munafik dan (demikian juga) sebahagian dari penduduk Madinah; mereka telah berkeras dengan sifat munafik; engkau tidak mengetahui mereka (bahkan) Kamilah yang mengetahui mereka.
    Wallahualam.

    ReplyDelete
  2. Assalam alaiki..
    sejauh mana orang fikir,,tanggap tentang kita,,marah kita,puji kita,minat kita,dengki dengan kita,,berusaha untuk menjadi seperti kita..
    tiada yang lebih tahu mengenai diri kita,melainkan Allah,pencipta kita.

    seringkali,,jangan terlupa akhlak juga impressi..interpretasi..dan inspirasi.
    teori Maslow,,atau kajian psikologi,,bagi saya sekadar kaedah ilmu untuk lebih mengenalpasti atau mendalami keunikan diversiti sejagat.
    dan pasti,,manusia bukan statik dan semata mata dijadikan bahan eksperimen.
    siri2 survival skills kehidupan bukanlah untuk ditelan teorinya mentah mentah..tapi membiasakn melalui pengalaman dan pemerhatian.

    tentang kemahuan..kita adalah apa yang kita mahukan.
    cita cita,impian ialah hakcipta terpelihara,harta intelek,sdn.bhd yg orang lain takkan boleh rampas dari kita... =)
    namun apalah erti kemahuan kalau tidak disandarkan kepada apa yang Allah mahu kita mahukan...
    itulah yg terjadinya kemahuan ikut keperluan nafsu..dan akal yang menyimpang.moga2 kita tidak..

    syukran,,seperti biasa.
    sudi singgah sebentar di sini..
    =]

    ReplyDelete