Tuesday, August 31, 2010

jam

hari ini sy shopping lg di jusco..matlamat lebih jelas;baju raya lelaki,kasut jalan,n jam sy.
mula mencari sekitar jam 4 ptg.dan terus mencari..tiba saat akhir nmpak jam tgn ade less sempena merdeka day nih.sape x nak beli..

lalu jam quartz yg elegan sgt brharga asal rm159.90 dpt turun harga smpi rm 47 menarik perhatian. suruhla apek tauke tu potong jam spy muat.mntak dy betulkan jarum ikut waktu sebenar. then dy kata dah 6:15 ptg..ya Allah, baru sedar masa tu belum solat Asar lg.tup2..jarumny rosak,x boleh dibetulkan.

so sy n mama pon pilih yg sama dgnny.xde beza pon.sebijik.pastu,masa tawke tu nk masukkan balik skru yg dah ditanggal,dy pki tukul kecik(ala sume mesti taw)..tp kali ni dy ketuk sekuat hati.. sak anteme(org jawa kata).lalu 'terkehel' lah attachmentny..sng kata,rosak lg.

last2,terpaksala kami pilih yg lain but still in the same price..mmg agak kekurangan berbanding jam idaman td..sedih mmg sedih..dah xde rezeki nk wat camne..huhu.kemudian kami terfikir..inilah padahny melambatkan solat..sape suruh.so kami bergegas ke surau berdekatan.

Hanis Zikri,apalah sgt nilai seutas jam n brg2 duniawi lain klu nk dinisbahkan dgn masa bersama Allah..kewajipan utama kita.inilah manusia..lalai n leka.ingatlah Allah semasa kita senang,Dia pasti mengingati kita semasa kita susah.Allah memberi lebih drpd apa yg kita pinta. jadi bersyukurlah dgn hati,amal,lisan dan buktikan!!

sudah sehari september..aduh.Allah saja tahu perasaan ini..
zikrie.

Wednesday, August 18, 2010

bahagia

hai...lps kena 'sound' dgn encik abang..sy pun rethink,revise,n reset.
yelah..sy bknlah blogger tegar mcm yg lain.
dgn kerendahan iman,ilmu yg cetek..hmm jgn pendek akal udahlah.sy berkongsi..



baru2 ni sy tonton citer hindustan..ok pendekkan ceghite.
ada 4 shbt yg menafsirkan erti kebahagiaan masing2 n berani m'pertaruhknnya.
1.kekayaan wang n harta
2.kemasyhuran ikon msykt
3.kekuasaan politik
4.kejayaan bidang diceburi

at the end,mrk lupa yg kebahagiaan ialah 'ketidak sedihan'

(2:38)
.....maka brgsiapa m'ikuti petunjukKu,tidak ada rasa takut pd mrk dan mrk tidak b'sedih hati.

(2:62)
....siapa saja antara mrk yg beriman kpd ALLAH dan hari akhir,melakukn kebajikan, mrk mndpt pahala dr Tuhannya,tidak ada rasa takut pd mrk dan mrk tidak b'sedih hati.

(Kitab La Tahzan) m'gariskn 10 kaedah2 bahagia
1.buat kerja yg kita suka slgi tak mlampaui batas
2.jaga kesihatan dan pemakanan
3.jelas tujuan hidup,sentiasa b'semangat
4.berlapang dada dgn susah dan senang
5.hayati kehidupan yg kita jalani
6.berfikir betul dan buat keputusan bijak
7.pandang org lebih malang drpd kita
8.bantu org lain bahagia
9.senyum,riang, b'teman dgn org optimis
10.gunakan kesempatan yg cerah.

sy juga bahagia punyai org yg sudi tegur,nasihat,berpesan-pesan.antara dlm kalangan antaranya...

hanum,bakal al hafizah,
"zik,bykknlah baca buku..tambah thaqofah dlm diri,biar matang dgn iman."

kak khaliesah,
"hanis,kekalkan amalan yg beri kekuatan pd kita,klu kita tinggalkn,no wonder kita dah tak kuat lagi."

cg rizal,cikgu yg agak kaya,
"niat yg baik disusuli dgn sikap yg terpuji & dibuktikan dgn amalan dan tindakan mulia... segalanya telah dijanjikan oleh-Nya.semoga hanis terus cemerlang."

Alhamdulillah..hmm teringat..Hitung kesyukuranmu bukan kesukaranmu..

petang tunggu buka,
zikrie.