Saturday, May 26, 2012

X-think alike

proverb says, "great minds think alike"


Used playfully,,when you are making a connection with other person by saying that two of you 
in thinking the same thing at the same time,,
both have great minds.
implies that you are congratulating that person 
for being as smart as you are.. =p


"great minds think alike"


"I was just thinking to call you..than the phone rang and it was you calling me.."

"Haha..well,,great minds think alike..but greater mind is always one step ahead."




#tak habis habis dengan telepati..


5 comments:

  1. Assalamualaikum wbt
    Occasionally same things happen in coincidence. Exceptionally those who`ve special ones of course! Yeah, greater mind is always one step ahead for their future. Nice to hear good news from you my dear, Hanis!
    Wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaikissalam..
      but the way each person discover n expressing their own greatness of mind might be different..
      n those who purely feel the greatness of ukhuwwah r always sharing the very same thought;that they are loving,missing each other for the sake of Allah.. :)

      what's the good news btw...

      Delete
    2. erm,,,bkn pe..kdg2 sy baru nk call abg sy,,abg dah call sy dulu..
      kebetulan plak..atau baru nk skype mak abah,,mereka dah skype sy dulu..ade jugak kwn2,,kite pandang dy sekali,,dh boleh agak ape yg dy fikir..
      takde maksud lain..
      =p

      Delete
  2. Assalamualaikum wbt
    Akak tahu dan saja nak usik2 Hanis!
    Bila menyebut ` great men with greater minds` mungkin terbyg mrk yang hidup menyumbang arus kemodenan. Tetapi adakah kita terfikir bahawa org dahulu lagi hebat krn mrk telah membina keajaiban dan kesenian dunia tanpa menggunakan peralatan canggih! Atau mrk yang pernah melakar sejarah dgn menawan dunia dan membina sistem sehinggakan betapa bijak dan kuat org skrg, tidak sampai 1/10 dari org terdahulu dari mrk! Surah Saba:45 وَكَذَّبَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَمَا بَلَغُوا مِعْشَارَ‌ مَا آتَيْنَاهُمْ فَكَذَّبُوا رُ‌سُلِي Dan (ketahuilah bahawa) umat-umat yang terdahulu sebelum mereka telah juga mendustakan (Rasul-rasulnya), sedang mereka (yang mendustakanmu) itu tidak: mencapai satu persepuluh (dari kekayaan, kepandaian dan kekuatan) yang Kami beri kepada umat-umat yang terdahulu itu; setelah umat-umat itu mendustakan Rasul-rasulKu (mereka pun dibinasakan).
    Rasulullah saw hanya mengambil masa 13 tahun saja utk mengatur kefahaman org2 mukmin utk membina sistem Islam. Semua berasaskan AlQuran dgn pemikiran yang sama. Malah ada diantara mrk yang bijak `one step ahead` digelar `org yg rosikh dlm ilmunya`. Surah AliImran:7 وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّـهُ ۗ وَالرَّ‌اسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَ‌بِّنَا ۗPadahal tidak ada yang mengetahui Takwilnya (tafsir maksudnya yang sebenar) melainkan Allah. Dan orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu ugama, berkata:" Kami beriman kepadanya, semuanya itu datangnya dari sisi Tuhan kami"
    Sebab itu para Anbiya termasuk Rasulullah saw dan para sahabat r.anhum ajmain telah berusaha membebaskan bumi ini dari tangan org2 kuffar krn bumi ini hanya Allah SWT wariskan pd org2 soleh. Surah AlAnbiya`:105 وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ‌ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ‌ أَنَّ الْأَرْ‌ضَ يَرِ‌ثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ Dan demi sesungguhnya, Kami telah tulis di dalam Kitab-kitab yang Kami turunkan sesudah ada tulisannya pada Lauh Mahfuz: "Bahawasanya bumi itu akan diwarisi oleh hamba-hambaKu yang soleh".
    Surah AlBaqarah:193 وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّـهِ Dan perangilah mereka sehingga tidak ada lagi fitnah, dan (sehingga) menjadilah ugama itu semata-mata kerana Allah.
    Semuanya bermula dgn kefahaman AlQuran dan penyatuan pemikiran yang satu! Wallahualam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..ok,,sy terusik..
      kalau minda dipandu akal imani,,,tentulah hebat.
      bukan saja bijak,,bahkan tak jemu membijaksanakan diri dengan panduan al Quran.
      sebab tu,,mudah memahamkan org faham ilmu agama..krn tahu penyatuan fikrah arah mana.

      kalau sepersepuluh..Allah,,infiniti saya..
      saya yg kekurangan,,mohon tunjuk ajarnya.. :)
      syukran.

      Delete