Friday, May 4, 2012

II-lagi.



melarikan diri dari realiti itu memenatkan..
anda menjadi pelarian yang tidak berkesudahan.













2 comments:

  1. Assalamualaikum wbt
    Dalam keadaan tiadanya sistem Islam, kemanakah tempat pelarian? Setiap rumah yang sudah ada alamat dan IP address yang boleh dikesan pergerakan kita! Nak ke gunung, hutan dan lautan semuanya bersempadan dikuasai mereka dan memerlukan visa dan passport! Surah AlAn`aam:122 كَمَن مَّثَلُهُ فِي الظُّلُمَاتِ لَيْسَ بِخَارِ‌جٍ مِّنْهَا ۚ(Atau adakah orang yang demikian keadaannya) sama seperti yang tinggal tetap di dalam gelap-gelita , yang tidak dapat keluar sama sekali daripadanya?

    Dalam keadaan sekarang dimana sistem yang banyak memboroskan waktu dan diri sehingga tidak byk dapat lakukan kebajikan, melakukan pekerjaan yang memenatkan dan membataskan kita utk mempelajari AlQuran dan Sunnah Rasulullah saw. Namun begitu, jangan berputus asa dan carilah ruang yang sesuai dgn memilih perkara/kerja yang terpenting diantara yang penting2! SDurah AzZumar:53 لْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَ‌فُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّ‌حْمَةِ اللَّـهِ ۚKatakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah memboroskan terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan sia-sia), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa.
    Wallahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam alaik..:)
      kita tidak boleh lari dr aspek zahirnya..
      tp manusia sering lari dari fitrahnya..kemahuan utk mencari yg benar dan salah,,kemampuan utk berubah lebih baik,,pengetahuan yg wajib disampaikan,,kepimpinan diri sendiri,,kita lari..makin jauh makin penat.
      luqman;15-dan ikutilah jalan2 org yg kembali pd Allah.
      Nah,,Dia panggil kita pulang,,andai sudah jauh tersasar..
      dgn syarat mencontohi dan menjejaki mereka yg lebih baik dr kita
      yupp,,jgn pernah futuur kan..
      syukran..

      Delete