Tuesday, May 8, 2012

IV-aim high



The greatest danger for most of us is not that our aim is too high and we miss it,but that is too low and we reach it-quoted-

mount Everest
himalaya

29,035 ft.

8,848 m

When was Everest first climbed?
On May 29, 1953, Tenzing Norgay Sherpa of Nepal & Edmund Percival Hillary of New Zealand climbed to the summit of Everest via the Southeast Ridge Route 
(note 29th May..hehe)

haish,,boleh pulak nak berangan-angan tawan Gunung Everest satu hari nanti..
ooh,, I am a Dreamer..!!!
tengok sini...rasa macam dah sampai je..awesome.

#Mt. Kinabalu yang kat tanah air tu pun belum jejak lagi.. =p
   


4 comments:

  1. Assalamualaikum wbt
    Is it really true that they`ve reached the highest mountain known? Bukan ke Everest tu hanya sebahagian dari puncak yang tertinggi! Surah AlIsra`:37 وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْ‌ضِ مَرَ‌حًا ۖ إِنَّكَ لَن تَخْرِ‌قَ الْأَرْ‌ضَ وَلَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا And do not strut about the land with insolence: Surely you cannot cleave the earth, nor attain the height of mountains in stature.
    Apa2 pun mereka telah membuktikan kekuasaan Allah SWT dengan meredah segenap pepenjuru dunia walaupun tidak beriman! Kita yang mengaku orang Islam pun tak sanggup. Tapi ada orang tu, wow dah meredah lautan pasir Mesir (Bahriyya Egypt) dsb. Sedih sangat bila kita hanya dapat terceruk duduk kat kampung2 saja.

    Surah Fussilat:53 سَنُرِ‌يهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗKami akan perlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata-rata tempat (dalam alam yang terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri, sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa Al-Quran adalah benar.
    Surah ArRahman:33 يَا مَعْشَرَ‌ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ‌ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ فَانفُذُوا ۚ لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ Wahai sekalian jin dan manusia! Kalau kamu dapat menembus keluar dari kawasan-kawasan langit dan bumi (untuk melarikan diri dari kekuasaan dan balasan Kami), maka cubalah kamu menembus keluar. Kamu tidak akan menembus keluar melainkan dengan satu kekuasaan (yang mengatasi kekuasaan Kami; masakan dapat)!
    Wallahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaikissalam..
      yupp..ade lg mt. Mauna Kea,,mt. Chimborazo..ikut ukuran dan aspek yg lain2..tp everest kire yg fofular laa..hihi

      http://geology.com/records/highest-mountain-in-the-world.shtml

      moga2 saja kite melihat diri sendiri(buruk dan baiknya)lantas ingat pada rahmat dan keampunan Allah..
      akak,,thanx for da sharing..again.

      Delete
  2. Replies
    1. kak lily..betul ke nih..jom2..bestnyer...
      ~^_^~

      Delete