Tuesday, December 31, 2013

kawakib

#permata Satu

Saya kerap tontoni beliau hanya menerusi rakaman siri tazkirah singkat berdurasi kurang lebih 5 minit di halaman youtube..

"Bismillahirrahmanirrahim..Alhamdulillah..wassolatu wassalam ‘ala sayyidina Rasulillah.." ungkapan tahiyyat pembukaan beliau ada nada tersendiri,,sama pada setiap sesi video. Suara lunak-tegas ketokohan beliau mampu menangkap perhatian sanubari tiap pendengar seolah disertai harapan..’anak-anakku sekalian,dengarlah bapamu ini berbicara..’

Seperti mimpi. Sosok ilmuwan mulia itu di depan mata secara langsung ketika menghadiri haflah tempoh hari. Hati berbunga-bunga sedari berfikir peluang itu entah kan sampai lagi pada lain masa.

Ungkapan doa-doa nan kudus beliau saya aminkan. Sekali lagi,seperti mimpi. Tika saya pejamkan mata erat, memvakumkan ruang udara sekitar hanya ingin mendengar kalam beliau.. Ah,air mata tak terbendung. Tuhan,perasaan apakah ini..

#permata Dua

Tawakkal ialah urusan ajaib bagi orang mukmin. Tinggal percaya atau tidak dan usaha yang kita gagahkan ikhlas atau tidak.

Diri ini tidak pernah cukup, baik dari segi material mahupun spiritual. Namun hadirnya pertolongan murni beliau melengkapi keperluan ibadah hamba serba hina ini. Bukan sedikit sekadar jasanya saya boleh balas dengan ucapan terima kasih langsung berlalu pergi, bukan juga hampa nilai yang saya mudah lupakan seiring masa berjalan. Tetapi hinggakan tiap hela nafas dan nadi,tiap cicip rezeki dan rasa abdi,saya syukuri.

Ada hikmah menanti di balik episod kehidupan. Biarlah cerita pengorbanan-kebaikan itu terpahat kemas tatkala saya hampir lemas bergadai pilu menghitung satu persatu wajah-wajah kesayangan yang jauh terpisah.

Dengannya,wujud 'hutang tagih ilmu' yang perlu saya lunaskan.

#permata Tiga

saya kenal makna baru apa itu cinta. beliau benar menunjukkan teladan dan bagaimana memanifestasikan cinta yang mana bukan hanya termaktub dalam kalam-kalam indah para penyair.

saya suka gaya hikmahnya dalam menasihat,,adakala gurauan beliau yang lucu,,dan kesediaan beliau mendengar apa jua keraguan dan masalah kami. sesekali menyelitkan pesanan 'tegur tanda sayang' agar kami sentiasa berwaspada menjaga pintu hati.

moga jodoh kita berpanjangan dan cinta antara para pencinta dibalas dengan cinta sehakikat cinta.

#ya Allah, tahfaz lahum, kawakib fi qolbi..

Thursday, October 31, 2013

grrr


Seconds, hours, so many days
You know what you want, but how long can you wait?
Every moment last forever.
When you feel you've lost your way.

What if my chances were already gone?
I started believing that I could be wrong.
But you give me one good reason.
To fight and never walk away.

So here I am, still holding on

With every step, you climb another mountain
Every breath, it's harder to believe
You'll make it through the pain, weather the hurricanes
To get to that one thing.

Just when you think the road is going nowhere
Just when you almost gave up on your dreams
They take you by the hand and show you that you can
There are no boundaries.
There are no boundaries.

I fought to the limit, to stand on the edge
What if today is as good as it gets?
Don't know where the future's heading
But nothing's gonna bring me down
I've jumped every bridge and I've run every line
I risked being safe but I always knew why
I always knew why

So here I am, still holding on


You can go higher, you can go deeper
There are no boundaries above and beneath you
Break every rule 'cause there's nothing between you
And your dreams

With every step, you climb another mountain
Every breath, it's harder to believe
You'll make it through the pain, weather the hurricanes

There are no boundaries.
-song by Kris Allen

kepada ahli beit Nana,,kawan sekolah Shakila,,geng travel Farah,,teman sembang Zek..

aku

rindu

korang!


#saat mata ditusuk habuk.

Thursday, October 24, 2013

untuk shakila

salam alaik.

sekarang aku lebih mampu untuk tulis.

shak, pertama kali tahu kau nak sambung malaysia,aku slumber je..in state of denial.
lepas peluk kau masa kat rumah hari tu,terus terasa yang aku kena terima kenyataan..tak mudah untuk biar kau pergi..jauh.

atas alasan..

1. kau schoolmate aku..dekat lima tahun kita kenal.kau faham aku almost 100%. betapa degilnya dan 'kuat'nya aku..

2. jujur,kita bukanlah best friends yang duk berkepit sana sini..gossip berdua sampai tengah malam..sharing benda-benda comel sama..tak. tapi aku tahu,kau ada. itu lebih dari cukup.

3. bila aku rasa down lalui masa mencabar,usha kau pulun study kat library,baru aku rasa semangat balik. entah.lepas ni aku nak usha siapa..

4. gelak kau..unik. bersungguh gila.tu yang aku akan rindu.sebab kau selalu layan apa-apa yang aku rapikkan..walau mengarut je semua..hehe

5. ingat kan pagi 26 Julai 2013 exam oral parasite

"shak,,hello.weh boleh tolong aku tak..aku pincang nih"

"nape zik?"

"kan aku fly pergi yaman malam ni..tengok beg sebelah katil..dah tak rasa diri aku kat egypt dah.. try jawab soalan past years..tak boleh nak fokus langsung..nervous kot..terbayang yaman je sekarang."

"laa..tak sabar nye..habis tu?"

"hehe..aku taw ni cam kerja gila..boleh tak kau datang sekolah awal..soal soal dengan aku..at least aku boleh tenang sikit."

"haha ok.no hal.aku siap jap."

"thanx shak..sori taw susahkan kau. 6.30 kita jumpa kat hadiqah ea."

hmm..orang pertama yang aku cari time kalut..kau.

6. masa nak tulis wasiat untuk kau sebelum kau balik Malaysia,tangan ni menggeletar..air mata laju menitik..ah.aku komotkan je kertas tu. campak.bangun,ambil wudhuk,solat,nangis..

7. kalau kau rasa kau penambah perit perpisahan aku dengan kawan kawan aku yang lain, kau silap..bahkan kaulah yang terawal mengajar aku erti tabah sebelum saat ia benar-benar teruji.


zaman remaja




pesanan ringkas aku..

-walau di mana kita dan apa keadaan sekalipun, jika niat kita baik akan disusuli oleh tindakan yang baik dan menghasilkan natijah yang baik. insyaAllah

-kapal terbang tidak akan mendarat di atas landasan yang penuh dengan kayu dan batu-batuan. begitu juga ilmu tidak akan mendarat di hati yang kotor dan berpenyakit.

adios.
jumpa kau kat puncak kinabalu..eceh
;D

Wednesday, October 9, 2013

rapiks

I
enggan menulis
menulis dalam enggan.

bodoh.

siapa?

yang bertanya.

ah
bukankah dunia penulisan
penuh aneh dan gila

ya
bila kau menulis
sambil makan.


II
Lovers don't finally meet somewhere. They're in each other all along -Rumi

kadang mengasihi perlu kesabaran
untuk terima bahawa kesakitan
adalah cabaran bertambah kasih sayang


III
ajaib.
tak masuk dek akal

tak mustahil
dari tiada menjadi ada

bingung sebentar
dan akhirnya
kau akui
tiap yang sunyi
ada isinya

senyum
syukur.


#merapik lagi

Saturday, September 7, 2013

baik budi


gunung tahan 2010

Dahan bacang juntai berlilit
Menanti rebah ke atas pedada
Fitrah kacang lupakan kulit
Budi dikumbah dikenang tiada

Bunga berduri susah dipetik
Buat hiasan gubahan di talam
Walau budi dirasakan setitik
Langit dan bumi ada di dalam.

sumber: buku ternama 'Facebook'

argh..rasa halus sungguh bahasa ibunda.
mencucuk ke tulang rusuk.


# siapa yang masih membelek blog serbaneka ni 
(selepas diubah URL)
anda istimewa..kih3


Tuesday, August 13, 2013

ya tarim



Ya Tarim
mungkin nanti
ku kirim rindu

di kota cahaya itu,
warisan para anbiya
taat para auliya'
cinta para muhibbin
wasilah para ulama'
cekal para muhajir
bekal para musafir
temuan para pencari

sungguh tak tergambar 
segala syukur

#mengapa Tarim?
jawab saya,,kerana Allah merahmati.

Sunday, June 16, 2013

inside you


ho yeah




tak kisah kita tinggal dalam utopia ataupun dystopia..
yang penting apa kita hadapi sekarang
dan bagaimana bersikap lantaran itu.



#stay strong,dearies.

Tuesday, June 11, 2013

ingin

musim exam sinonim dengan musim berangan..erk.

ada dua tempat khayalan yang saya singgah sekiranya sedang bingung.

pertama: Pamukkale,Turkey

foto sendiri lain kali.

jujur,inilah satu satunya aktiviti yang tak terlintas dalam senarai perancangan ke Turkey dulu.
tapi disebabkan ada seorang member owwhsem ajak,,hah. terus setuju. alang alang melancong tempat orang biar sampai ke pangkal keluar-biasaan.

Paragliding;terjun sambil histeria dari puncak bukit..setinggi bangunan KLCC..pergh.
memang tak berpijak di bumi nyata. (dah terbang di udara kan)

ada peluang,,nak buat lagi..dan lagi..
mungkin skydiving pula (?)-sedang difikirkan ke arah itu.
weehee~



kedua: Hospital Kasr el Aini

code blue

duk tengok saja sut biru dalam almari tu.

pernah ambil pengalaman masuk ke bilik pembedahan dengan muka tak malu dan tak ada ilmu.
tanya kepada doktor-doktor apa yang perlu..sampai berdiri tiga jam pun dirasakan sekejap.

di wad bersalin..menyaksikan siri keunggulan para ibu berjihad bertarung kudrat demi kehidupan seorang anak.
dalam 40 minit,enam kelahiran berjaya direkodkan.

Wallahi waktu itu,,saya rindu pada Mama tiba-tiba.
(serta teringat akan dosa pahala)



#ok.patah balik ke meja study lalu menghadap hakikat.


Wednesday, May 29, 2013

ke 21





wa nahnu ayyam
[dan kita umpama bilangan hari]

bermula hari esok,berkurang juga baki umur kita.

kepada Mama dan Abah terchenta,
selamat ulang tahun melahirkan dan mengiqamahkan anak (serbi nakal) ini
yang ke 21.
^^,



#pesan pada diri,
kembali.

Wednesday, May 22, 2013

dididik


di rumah Ustazah Sana'..
macam biasa, saya ditasmik bacaan.

setelah itu tiba sesi tahsin (tilawah menghadap Quran sambil betulkan tajwid)

"zikra, teruskan baca sampai saya minta berhenti."

erk.kenapa..tak pernah ustazah suruh baca sebanyak nih
tup tup..dah berlalu sepuluh halaman rupanya.
fuuh~

akhir perbualan, dengan senyuman yang tak pernah lekang,
"sebenarnya kamu ada saja masa untuk ulangkaji Al Quran kan.."

gulp. tersedar:
1. saya dah tiga minggu terpisah hubungan dengan Ustazah. calling-calling,bertanya khabar pun tidak..apatah lagi ziarah rumah Ustazah sambil bermain dengan cucu beliau.
2. melihatkan prestasi ingatan saya yang tidak memberangsangkan dan kian melembap persis keldai berjalan memikul buah-buahan (di Mesir)
3. haila Zik..jangan kaf-sin-lam-alif-nun dan nun-sin-ya-alif-nun sangat..

benar. istiqamah yang membezakan kita.


syifa wa rahmah


akademik satu sub-pendidikan.
Al Quran masih buku pertama.


#senyum gelabah nak exam~


Friday, May 17, 2013

#buku mei


Judul: Himpunan Makalah Seminar Ta’dib Islami
Penerbit: ABIM,2008

Berikut antara esei yang saya minati:

[Pengaruh fiqh Shafi’e dalam pemikiran masyarakat melayu di Malaysia]
Menceritakan latar belakang pengukuhan prinsip mazhab Shafie oleh ulama tradisional dalam usaha membendung tiga fasa gelombang gugatan yang pernah berlaku di Malaysia. Fasa tersebut ialah ijtihad gerakan Islah menolak taklid, persoalan khilafiyyah kemudiannya golongan muda yang mencabar kelayakan ulama dengan alasan mereka juga manusia biasa. Apapun, pemersatuan di bawah payung mazhab ini penting sebagai eleman menguatkan perpaduan umat juga menyangkal aliran tidak bermazhab.  

[Ketuhanan dalam akidah Ahli Sunnah wal Jama’ah]
Ahli Mutakalimun menggariskan keseimbangan menerusi pencirian Tuhan antara konsep tanzih (hakikat wujud tertinggi nyata berbeza dengan makhluk meski terdapat persamaan bahasa) dan ithbat (meletakkan sifat makhluk seperti tajsim dan tashbih) setelah terbit mauduk-mauduk perbahasan selari dengan integriti wahyu serta penerimaan akal. Keberatan ke arah salah satu wazan (tanzih dan ithbat) boleh membawa seseorang jatuh syirik ataupun mengheret kewujudan Tuhan yang jauh daripada manusia.

[Human Rights and Islam]
Impak politik dan layanan piawaian berganda terhadap kaum tertindas membuah Deklarasi Hak Asasi Manusia berorientasi Barat; mengambil pendekatan antropocentrist hasil daripada kebebasan mutlak diri akibat tekanan kolonisiasi dan amalan feudal. Tambah, Islam ketengahkan sudut pandang theo-centric di mana hak keharmoniaan kepada insan sejagat mampu dicapai apabila tiap individu merasa taat kepada Tuhan lantas timbul kemahuan agar rasa itu turut dikongsi bersama lainnya.

[Analisis pemikiran Hassan Al Banna (Mesir),S. Abul A’la al Mawdudi (Pakistan), Dr. Muhammad Natsir (Indonesia) ]
Mereka merupakan mujaddid Islam yang unik pada zaman masing-masing bersejarahkan liku penglibatan khusus,episod keluar masuk penjara, dan rencam umah sekeliling. Turut dinyatakan sumbang peran mereka seputar pendidikan,organisasi massa dan gagasan kenegaraan yang menjadi model tertentu kepada penerusan gerakan Islam. Pandangan kontroversi seperti soal ijtihad,kemerdekaan berfikir,praktikaliti tasawwuf mendatangkan bentuk kupasan tersendiri yang lahir dari petak ideologi mereka.

Ekstrak: Terdapat tajuk lain berkisar respon kepada isu-isu yang muncul pada waktu itu. Contoh, tentang penggunaan kalimah Allah oleh non Muslim.
Saya lihat pada fatrah ‘perang idea’ sekarang ini, wibawa sesuatu faham tidak harus semata bersandarkan justifikasi liar,fanatisme,doktrin, kalaupun polemik kesamarataan. Justeru, tindakan mempelajari susur pemeliharaan ilmu ialah tembok persiapan diri dalam ertikata sebenar.

Buku dalam progres- Historical and contemporary perspectives on Islam and identity in Southeast Asia and China



#ada kata,orang kuat 'belajar', kena kuat iman.
nak kuat iman,kena belajar.
nah.

Friday, April 26, 2013

fathi


Fathi yang bambam-buncit-comel,,
selamat pulang mengundi di tanah air
hehe.

dengan aunty-peminat no.1 abang long Fathi
^^,

sobbs.
bila la dapat buli dia lagi
moga panjang jodoh kita..



rindu,
Achik Zik
=')



#video rakaman dilarang muat naik kerana terdapat unsur penderaan kanak-kanak semi-ekstrim oleh kumpulan makcik-makcik pra matang~
ngeh3


Friday, April 12, 2013

abjad

berikut al hasil contengan saya
sewaktu jemari kanan mematuk- matuk papan kekunci
sambil belah yang kiri memperosok segala macam barang ke dalam beg travel.

dan siap-hantar-lewat pada hari kejadian berangkat ke Turkey 2013
sekarang,dibaca semula sebagai alat penampar diri semulajadi~


#tentang masa
Konsep masa dan ruang;satu keajaiban yang sentiasa diburu para saintis. Masakan tidak, dalam dunia materialism yang perlu kita cermat kendalikan, lambakan gadget canggih berfungsi utama- memudah urus pencapaian masa. Namun tetap manusia dengan keterbatasan fizikal dan lingkungan emosi terkadang menjadikan kita manusia leka.

Kita sering menanggapi masa sebagai satu bebanan masalah. Alasan tak cukup masa acapkali kita luahkan. Sedang ulama sukses terdahulu meski umur sedikit mampu menerbitkan infiniti senarai sumbang saran untuk kebaikan generasi depan. Siapatah lagi yang dikurnia rezeki umur panjang oleh Allah. Mungkin sahaja kita masih belum berusaha keras untuk teladani faktor keberkahan mereka.

أللهم إنى أعوذبك من العجز والكسل
Lemah dan malas ialah penyakit yang merugikan masa. Sikap malas berpunca daripada kelemahan mengurus masa. Apabila lemah daya tuju juga,nikmat masa lapang,akal cerdas dan anugerah kesihatan akan kita siakan percuma walhal kita maklum sesungguhnya tugas menghadam kewajipan  lebih banyak daripada waktu yang terhidang.

 Umum,kita agak cenderung memilih kelalaian dan keseronokan bila mana kita kira malam masih awal. We are young katanya. Keliru mengasing duduk letak perkara yang awla diselesaikan. Bertangguh dan beralasan agak sinonim dengan peringkat umur kita. Iman bersifat naik dan turun,maka berdoalah selalu agar gigih dalam pembikinan mujahadah diri.

Master the art of timing!-Robert Greene,Laws of Power
Kuasa merancang adalah kunci kepada produktiviti. Tatkala pintunya sudah terbuka,bersedialah untuk melalui terowong masa sama ada bertatih,berjalan mahupun berlari. Gangguan pasti mengalih sistem fokus kita. Di checkpoint ini,menentukan cepat atau  lambat ketibaan kita ke destinasi akhir matlamat. Boleh melayan kehendak diri tapi awas, jangan terlalu asyik lalu terbuai. Teruk padahnya. Kerana ada  orang lain telah lebih padu dan laju meninggalkan kita.

Alhamdulillah kini kita berada dalam fatrah riang ria cuti musim dingin. Menemui peluang berehat selepas saban detik berteman akrab dengan timbunan buku dan nota. Syukuri dan isi keluangan masa ini dengan bijak menurut kapasiti dan kesesuaian masing masing. Ada antara kita musafir ke rantau orang ,berekspedisi mencabar upaya diri,mencambah nilai ilmu dan kemahiran, juga menghubungkan jalinan sesahabat. Apapun aktiviti pilihan kita,berbuat ikhlaslah selagi mana dalam ketaatan.

Ucapan mabruk muqaddam bagi mereka yang hari esoknya lebih baik daripada hari ini yakni menggunakan kesempatan mengambil sebarang bentuk ibrah untuk kembali kepada misi sebagai seorang pelajar kehidupan. Moga kepadatan waktu yang kita laburkan kekal bermanfaat lantas menjadi saksi amalan saat timbangan mizan kelak. Berbekal niat nan lurus,hadiahkan masa untuk ummah.

Selamat bercuti-cuti,kawan.
23.01.13



#haih.kalaulah menulis semudah (dan seringan) A sampai Z...


Tuesday, April 2, 2013

soal hati


tengok tajuk entri pon dah geli geleman.
(bagi saya)

tapi bila saya menjadi orang kepercayaan
saya dipercayai oleh orang
dengan sepenuh percaya

maka soalnya hati adalah milik Tuhan
dan saya hanya penyampai hasrat
daripada si soleh kepada si solehah

moga maqbul.


belajar memberi yang terbaik
juga adil.



#biar pecah perut,,jangan pecah di facebook.
ataupun twitter..err..errrr
;)

Wednesday, March 27, 2013

ahli




All your questions can be answered,
if that is what you want.
But once you learn your answers,
you can never unlearn them.
― American Gods by Neil Gaiman 



jika bertanyakan hal kepada yang bukan ahli

akan mendapat jawapan yang bukan keahliannya.

cop. ahli a.k.a pakar a.k.a pengkaji



#know better,,do better




Thursday, March 21, 2013

ammurabi

di kedai beli roti... 

"berapa ni,pakcik?"

"duu..waa..geneyh"

"haa?"

"dua geneyh"

"pandainya pakcik cakap melayu"

"haha.bahasa kamu sangat mudah"

"bahasa arab pulak susah sikit bagi saya"

"bahasa al Quran mesti kena belajar dengan lebih teliti."

lalu pakcik mengungkapkan bait-bait syair arab (dengan laju) yang sepatah halal pun saya gagal faham. makin tanya,makin dia suka cepatkan kalimah seterusnya.

"hah..boleh pakcik tulis kat buku saya nih?"

kalau ada yang sudi terjemah~



#rasa rendah ilmu...di bumi ulamak.


Saturday, March 16, 2013

mirror



'or buy a better mirror
stare a little longer now
one thousand reasons to smile 
i tell you why'
-outlandish



#merenung lama atas tikar sejadah menjadi habit belakangan ini...
kemudian langsung tertidur.



Tuesday, March 12, 2013

kembali


hai bertemu kembali kita
setelah sibuk bercuti dan melencong ke arah-arah lencongan lain.
bajet~ ;)

sebab.
yang diperlukan untuk mengecas semula kemaujudan blog ini

adalah kerana..

mereka dua
abang n adek




juga mereka empat

Shawn,Rich,John,Michael

tapi masih tidak menjanjikan ketertiban penuh
dek kurang dedikasi yang amat kurangnya.




#konon saya nak jual idea serba serbi serbuk
biar tampak mustahil.

hah.ketepikan persoalan!
dan mula.


Sunday, January 13, 2013

dingin musim

Love this quote


hai blog,,
bersemadilah dikau dengan aman~

untuk kesekian kalinya,
terima kasih.
tulus.

selamat menikmati dingin musim!



#keyboard-off.
till we meet again
insya Allah.
=)

Tuesday, January 1, 2013

reallry

selalu orang tanya,,"apa azam tahun baru?"

tapi semalam,,tengah bersantap di ruang makan..
berlaukkan ikan asam pedas dan sayur tumis...
saya boleh bertanya,,

Zik: eh korang,dalam banyak banyak reality show..kalau ada peluang,,korang nak main yang  mana?

Satu: Running Man

*woo..*

Dua: We Got Married

*weweet..*

Tiga: Money Drop

*kchingkching..*

Zik: ouh,,,kalau aku..The Amazing Race!

Satu,Dua,Tiga (serentak): whhoaaaa..

Zik: hahaha.

saja..menghangatkan sejuk malam.






#hmm..azam tahun baru Zikri...
nak tunaikan azam.
huh~