Thursday, September 27, 2012

librocubicularist






# pasni,,balik study..lagi macam-macam tradisi ada..adeyh ;p



Sunday, September 23, 2012

saya,phobia.

bismillah.

saya jarang akui kelemahan. (degil)
tapi ini perlu. saya ophidiophobiac.

(jemput klik pautan di atas untuk maklumat lanjut..sebab saya tak sanggup menjelmakannya dalam bentuk tulisan)

fear factor

sejak bila,,kalau tak silap tahun 2008.
tengok rancangan Discovery (pasal tu) satu jam non stop.
habis je citer tu..saya macam blank..lost.
ergh. tak tahu nak bayangkan perasaan 'aneh' tersebut.
dari situ,,saya menyesal dengan apa yang saya tonton.

Symptoms of specific phobias may include:
  • Excessive or irrational fear of a specific object or situation.
  • Avoiding the object or situation or enduring it with great distress.
  • Physical symptoms of anxiety or a panic attack, such as a pounding heart,nausea or  sweating, trembling or shaking, numbness or tingling, problems with breathing (shortness of breath), feeling dizzy or lightheaded, feeling like you are choking.
  • Anticipatory anxiety, which involves becoming nervous ahead of time about being in certain situations or coming into contact with the object of your phobia. (For example, a person with a fear of dogs may become anxious about going for a walk because he or she may see a dog along the way.)
Children with a specific phobia may express their anxiety by crying, clinging to a parent, or throwing a tantrum.
(source:webMD)

teman teman rapat dah maklum.
ada je yang pernah mengusik (or kenakan) saya.
hah..mereka tahulah reaksi saya yang 'separa tak betul' tu..

jadi saya menyeru dan mintak simpati.. :']
tolong jangan post apa apa berkaitan tu.

tahun lepas saya hadiri First Aid Course.
cam diagak,,sampai part tu,,ada imej yang tersiar di skrin.
Allah hai..malam hari yang sama, saya mimpi ngeri.
tak berdaya.
esoknya,satu hari bad mood.

biar ini dijadikan peringatan peritnya azab kepada saya.
namun,saya tetap berdoa...kan Allah Maha Mengubati.


#cukuplah..tangan yang menaip dah menggeletar.



Thursday, September 20, 2012

zikr

umrah 2012.

27 Ramadhan.
di Masjid Nabawi..menunggu waktu berbuka puasa.
kena datang ambil tempat at least sejam sebelum maghrib.
maklumlah,manusia serata dunia memenuhi segenap dimensi.

berbual-bual dengan makcik Arab berbangsa Turki. 
ker Turki berbangsa Arab (?) sama jelah..
pertuturan ammiyah mesirnya sangat baik.
jadi,senang saya berkomunikasi.

azan berkumandang..sayup berbaur getar memeluk kalbu.
kami nikmati juadah yang orang sedekah..
makcik melihat saya dengan pelik
yang-makan-sikit (tapi sebenarnya banyak kali) nih..
katanya,tidak elok membazir..ramai lagi orang tak mampu.
saya cakap,,untuk dibungkus bawa balik hotel,makcik.

dia pun tersenyum..dan keluarkan sesuatu dari poket bajunya.
seutas tasbih digital kecil.
hadiah kepada saya.. ^^
"semoga peroleh malam lailatul qadar"
"zikirlah..sebutlah ALLAH..ALLAH..ALLAH"
"yang penting,ingatan dari hati kamu,zikra"

"syukran awi,,ya mama. barakallahu feek."

peringatan lagi.
dan lagi.
saya sering lupa.
dan lagi.
perlu ingat kembali.
dan lagi.


#jika enam tahun dulu,,dapat ma'thurat..
ada rezeki lain masa,,apa pula ye.


Wednesday, September 5, 2012

rabitah

umrah 2005.

masa itu saya duduk seorang selepas zohor di ruang solat masjidil haram.
baca Quran.berdoa.baca Quran.berdoa lagi.
seorang makcik Malaysia yang saya tak pernah kenal menyapa,
duduk di sebelah,menghulurkan senaskhah ma'thurat bersaiz buku nota kecil.

"Adik,amalkan doa rabitah kat belakang nih..
pada Allahumma innaka ta'lam anna hazihilqulub..adik berhenti kejap.
pejam mata,bayangkan muka-muka orang yang adik sayang satu-satu..
lepas tu teruskan bacaan.
bagus doa nih."


saya agak naif waktu tu..baru form one.
"Acik,boleh saya pinjam sekejap.nak tengok doa tu..baca jap."
saya amalkan seperti diajar.

"terima kasih,cik." senyum.makcik pun beredar pergi..

sambung mengalun al Quran..

"Adik,nah. ambik terus ma'thurat nih ye.."
makcik tu datang mendapatkan saya semula.
sedekah ikhlas darinya.

di mana makcik itu berada..saya doakan kesejahteraan untuknya dunia akhirat. ameen.

pernah masa di sekolah islami, kawan rapat saya tanya satu soalan jujur.
"Zikri, kau pernah ada masalah dengan kawan tak?" seingat saya,dia baru lepas menangis. salah faham katanya.

"hmm..biar aku pikir pikir balik..bukan nak tipu,,setahu aku takde la sampai tahap serius. kalau ada pun,mungkin orang tu yang bermasalah dengan aku..hehe. aku okay jer.."

jauh di sudut hati,,saya bersyukur. benar,,doa rabitah yang saya amalkan hampir tiap hari ada barakahnya. 

ada masa,tyme masak nasi..goreng lauk..buat air.. saya men'jampi serapahkan' hidangan dengan doa rabitah. fuuh..tiup kasik mujarab.


 



#ni la doa pengasih saya.. ^^ lagi-lagi kalau sedang berhadapan krisis komunikasi dan perasaan.





Sunday, September 2, 2012

erk.

ada orang menulis..

kerana gembira.
kerana berduka lara.

dengan senyum selebar.
dengan air mata.

ada juga orang menulis..

kerana wang.
kerana nama melata.

dengan mertabat diri.
dengan keyakinan.

mungkin.
setidak-tidaknya,
mereka punya alasan untuk menulis.



# Tokoh Wartawan, Sdr Norden ...(apetah) kata,
pemilik tulisan yang agak besar dan bergulung-gulung biasanya keras kepala atau emosional.
erk!