Pages

Wednesday, May 9, 2012

V-insaan



When he's happy he makes everyone else happy
A human being who has a dream and an aim
He's always giving away everything he has
He carries hope,sunrise and life
A human being inside you and me.


"Sesungguhnya Insan dalam kerugian,,melainkan yang beriman,,beramal soleh,,berpesan pada kebenaran,,berpesan pada kesabaran.."
[al 'Asr]




#dah sepuluh kali kot ulang lagu ni.. =)
memang layak menang carta top kat Egypt.

2 comments:

  1. Assalamualaikum wbt
    Hidup kita sebagai insan tidaklah berterusan riang! Ibarat air laut, ada pasang surutnya. Jika tidak mengapa Allah SWT menciptakan ketawa dan mengais. Surah AnNajmi:43 وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَأَبْكَىٰ Dan bahawa sesungguhnya, Dia lah yang menyebabkan (seseorang itu bergembira) tertawa, dan menyebabkan (seseorang itu berdukacita) menangis.

    Untuk binakan keriangan, kita mestilah mempunyai `high self-esteem`and good intrapersonal` kedalam diri kita. Kita mesti utamakan diri terlebih dahulu. Surah AlIsra`:14 اقْرَ‌أْ كِتَابَكَ كَفَىٰ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا (Lalu Kami perintahkan kepadanya): "Bacalah Kitab (suratan amalmu), cukuplah engkau sendiri pada hari ini menjadi penghitung terhadap dirimu (tentang segala yang telah engkau lakukan)"

    Bagaimana Rasulullah saw telah membina kekuatan dalaman diri dgn bangun waktu malam, solat tahajud dan membaca AlQuran. Surah AlMuzammil:1-4 يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ ﴿١﴾ قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا ﴿٢﴾ نِّصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا ﴿٣﴾ أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَ‌تِّلِ الْقُرْ‌آنَ تَرْ‌تِيلًا

    SubhanAllah,dgn adanya kekuatan latihan sebegini tidak hairanlah ada segolongan manusia yang sentiasa ceria pada siang hari, boleh berhujah dgn petah dan `interpersonal` yang baik. Dan sebagai manusia juga, kita tidak boleh memutuskan hubungan dgn Maha Pencipta dan memutuskan hubungan dgn manusia sesuka hati serta bertindakpilh dalam persahabatn kecuali dlm masalah pengwaspadaan. Surah AliImran:112 ضُرِ‌بَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُوا إِلَّا بِحَبْلٍ مِّنَ اللَّـهِ وَحَبْلٍ مِّنَ النَّاسِ Mereka ditimpakan kehinaan (dari segala jurusan) di mana sahaja mereka berada, kecuali dengan adanya sebab dari Allah dan adanya sebab dari manusia.
    Wallahualam .

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaikissalam..
      ooh sy makin faham..apa dan siapa manusia..
      betul..hubungan dgn Allah dan hubungan dgn sesama kita.
      insan tu tak dikira riang dlm erti kata sebenar melainkn dgn menjaga baik talian hayat dua2 nih.

      mohon menjadi insan kuat,,dgn qiam dan quran..
      inside-out.,outside-in..

      ayat tangis dan tawa tu...hmm..sentap.
      seronok jika kita berjaya ketawa ketika musibah dan menangis saat nikmat,,kerana kita tahu semua datang dari Allah..untuk uji kita..

      syukran kaman.. =)

      Delete