Saturday, March 19, 2011

syiling & III

perjuangan belum selesai.

route map III-Mujahadah dan Istiqomah
selepas ilmu dan amal..

-bagaimana agaknya rupa pahala amalan kita?-



dalam usaha mengamalkan ilmu kita akan terasa keperitannya.
belajar tentang sabar misalnya adalah mudah,tapi praktikkannya sangat mencabar.

untuk itu kita perlukan kesungguhan berperang dengan hawa nafsu dan godaan syaitan.
ini dimaksudkan dengan mujahadah.

bagaimana mahu kekalkan semangat terus bermujahadah? jawabnya yakinlah dengan janji Allah. [al Ankabut:69]- orang yang bersungguh sungguh di jalan Kami,nescaya akan Kami tunjukkan jalan-jalan kami-

-biar sikit dulu-

mujahadah tidak boleh dilakukan sekali sekala atau hanya bermusim.
ia mestilah berterusan dan berkekalan.
walaupun hanya sedikit,tetapi amalan itu berterusan,pasti akan memberikan kesan.
yakni kesan pada hati dan kesan pada tindakan.
inilah yang tersirat di sebalik pesan Rasulullah s.a.w ;
[riwayat Muslim]-sebaik-baik amalan ialah berterusan walau sedikit-

dalam perjalanan menuju Taqwa,diperlukan mujahadah yang sungguh-sungguh beserta istiqomah.


-haa,, kan dah bertambah-



-akhirnya jadi banyak..tahniah!-

* oops.bila dan bertambah kuantiti,jangan abaikan kualiti.
saya banyak terkena kali ini..

gambar di atas sekadar ilustrasi.
ini usaha adek amem,nak beli handset katanya.
ada je plan pelik-pelik dia.
dia sangat alert dengan syiling sekarang.
dah kumpul-kumpul dia pun pergi kedai raman ke.. untuk tukar cash money.
tengok rezekila,yang kali ini dia dapat RM60 satu malam.
cayalah dek...
bila diusik, paw jelah abang tu dek...
alah kalau boleh,takdela nak payah-payah camni....uhuks.
biar tahu erti dan nilai benda sekecil-kecil.
supaya benda besar tak diabai.

here.in Egypt.
terkejut.class memang speed.berkilometer nak mengejarnya..
tidak apa,zikri.. mujahadah dan istiqomahlah..

dalam pada itu,
berhati-hati.
jaga hati.
jangan patah hati.
biar jatuh hati.
pada Pemilik hati.
kau kan temui kedamaian hati.

wasalam.



2 comments:

  1. zikri! sori, xsmpt jmpe.. actually byk bnd nk tny kt awk n aisyah, tp ms x mngizinkan..

    take care kt sne!
    smoga blek dgn kjayaan! ;)

    ReplyDelete
  2. fah.nnt ade rezeki kite jmpe.b4 u fly. nk borak,myb masa menghalang.cmnila..if there's anything u wanna talk to, kindly offline me.. xpela x live pon...hihi,

    ReplyDelete