Wednesday, April 25, 2012

habit

HABIT is...

a. A recurrent, often unconscious pattern of behavior that is acquired through frequent repetition.
b. An established disposition of the mind or character

Habit saya pulak,,main wordsearch sebelum study..
(macam takde aktiviti lain je)




kira kira lima minit mencari 'kalimah tersembunyi'..saya dapati..
-melatih sistem fokus..katakan kita nak target the word 'idiosyncratic',,dilarang untuk fikirkan perkataan lain selepasnya yang lebih kurang,contoh 'idiochromatic',,lebih mudah nak jumpa.
-brain mapping..kalau awak positif akan dapat dapat cari perkataan tu seserabut mana pun,,memang akan dapat..tapi kalau dah mula rasa geram atau fed up..akan makan masa.
-it's done..kadang kadang boleh jadi ralik main ni,,jadi kita kena terus habiskan satu page..tutup,,jangan nak mengada buka next page.

hmm,,kan bagus kalau amal amal cantik dalam hidup ni kita anggap habit.
Rasulullah s.a.w suka senyum dan itulah antara habit baginda.
beristighfar tujuh puluh kali(bahkan lebih)dalam sehari.
if anyone approached him,he was the first to greet.
when he used to recite or listen to the Quran,he used to cry out of fear and love for Allah.
he never used to become angry over any wordly matter.
at times he used to joke in order to make the person happy,however even his jokes were true.
and lots more....

#cubalah...
jadikan study itu satu habit dan ibadah yang sebati,,kalau tak buat,rasa serba tak kena.
=_=" (terasa)

Ya Allah,ana berlindung padaMu dari sifat lemah dan malas..ameen.

4 comments:

  1. subhanallah! baginda.. :')

    dan..
    kita punya habit yang sama.
    tambah, saya sudoku.

    dua buka yang sentiasa ada di dalam beg :D

    semoga,
    menjadi kita orang yang rajin inshaAllah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betapa,,habit kita x selari dgn habit Rasulullah,,adeyh.

      sudoku,,nice.

      selalu ingat kata2 tyme skolah rendah.'rajin itu penawar,malas itu racun'
      :)

      Delete
  2. Assalamualaikum wbt
    Sebagai seorang Islam, sepatutnya tahu apa yang perlu dibuat dalam sesuatu masa/keadaan/zaman! Surah AzZumar:18 الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّـهُ ۖ وَأُولَـٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ Yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya (pada segi hukum ugama); mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna.
    Ketika Rasulullah saw dizaman Makiyyah, tidak banyak perkara yang dapat dilakukan kerana tiada kuasa/daulah. Baginda hanya mentadabbur AlQuran sehinggalah Allah SWT memberikannya sistem utk melaksanakan peraturan2 hidup! Surah AnNisa:82 أَفَلَا يَتَدَبَّرُ‌ونَ الْقُرْ‌آنَ ۚ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ‌ اللَّـهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرً‌ا Patutkah mereka (bersikap demikian), tidak mahu memikirkan isi Al-Quran? Kalaulah Al-Quran itu (datangnya) bukan dari sisi Allah, nescaya mereka akan dapati perselisihan yang banyak di dalamnya.
    InsyaAlah, sekiranya kita mempelajari AlQuran, allah SWT akan memenuhi hajat kemahuan yang kita usahakan. Surah AlQasas:85 إِنَّ الَّذِي فَرَ‌ضَ عَلَيْكَ الْقُرْ‌آنَ لَرَ‌ادُّكَ إِلَىٰ مَعَادٍ ۚ Sesungguhnya Allah yang mewajibkan kepadamu (beramal dan menyampaikan) Al-Quran (wahai Muhammad) sudah tentu akan menyampaikan engkau lagi kepada apa yang engkau ingini dan cintai.

    Adalah lebih baik kita memikirkan perkara yang lebijh bermanafaat sebelum kita leka dengan berlalunya usia kita dari sehari kesehari. Ingatlah sesungguhnya mempelajari AlQuran jika betul kaedah dan tekun bersungguh2, tidaklah suatu perkara yang sukar. Allah SWT sen diri memberi jaminan dan bersumpah sebanyak 4 kali dlm Surah AlQamar: 17,22,32,40 وَلَقَدْ يَسَّرْ‌نَا الْقُرْ‌آنَ لِلذِّكْرِ‌ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ‌ Dan demi sesungguhnya! Kami telah mudahkan Al-Quran untuk menjadi peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pelajaran (daripadanya)?
    Wallahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaikissalam,,
      benar.al Quran wajib menjadi habit kita..doakan sy mudah melangkah bersama aura al quran.. semudah dan sesukar mana..
      ;)
      thanx ukhtie..

      Delete