Sunday, March 11, 2012

yang sebenarnya

orang yang paling perlukan kita,,,ialah diri kita sendiri.-kak Khaliesah pesan.


Allah..


asyik-asyik sibuk fikir pasal orang lain, 
sama ada dia ok ke tak? 
dia dah makan ke belum? 
dah bangun solat ke dia tu? 
dia balik pukul berapa?  
kenapa dia tak datang kelas hari ni?
muka dia macam monyok je?


ataupun,,
aku rasa pendapat dia entah apa-apa!
tolonglah dia faham situasi kita!
penting sangat ke kalau dia ada!
muslim jenis apa macam ni!
dia tu tak matang langsung!


etc...etc..


hah..penat tak baca dialog/monolog tertera di atas..rasa tension kan..sesak kepala dan otak..
kita selalu rasa kita perlu ambil tahu pasal orang,,isi keperluan dia..betulkan dan tegur kesalahan sesama kita.
which are absolutely right..yet, we almost forget the utmost important thing to look on..OURSELF.




يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا


Hai orang orang yang beriman, peliharalah DIRIMU dan kaum keluargamu dari azab neraka...
-surah tahreem;6-


memang,,,kita wajib menyayangi saudara-saudara seislam kita sebagaimana kita menyayangi diri kita sendiri..
persoalannya,sudah cukupkah kita mencintai diri kita sendiri sebelum mencintai orang lain..
sudah terlaksanakah tarbiyah dalam diri untuk mentarbiyah orang lain
sudah amalkan ilmu-ilmu yang kita pelajari sebelum berkongsi ilmu..
baik sangatkah kita ini sampai sesuka hati mengkritik sesiapa yang kita tak senangi
terlebih dahulu...


[Mengapa kamu menyuruh orang lain mengerjakan kebajikan, sedang kamu melupakan dirimu sendiri padahal kamu membaca Kitab,tidakkan kamu mengerti?]
-surah ah Baqarah;44-


manusia selalu lupa..yes,we can't be perfect but at least we can try to be something that close to it..


diri kita juga perlukan perhatian maksimum..
pemakanan seimbang dan pemilihan pakaian menutup aurat..
mutaba'ah ibadah seharian, khusyuk dalam solat-solat kita..
jumlah peruntukan masa study yang kita kena patuhi,,self-discipline..
potong kuku bila panjang,,angkat jemuran bila kering..
dari sebesar besar perkara hingga sekecil kecil perkara tentang kita adalah AMANAH..


kerana diri kita begitu berharga,,berharga untuk Islam..sayangilah diri kita sebelum terlambat.
sebelum hati ini mati, akal ini jahil, nafsu ini meronta, jasad ini malas, senyum ini hambar, hidup ini kosong, dan sebelum kasih sayang Allah pergi meninggalkan kita..


usiikum wa iyyaya...


Hisablah diri kamu sebelum kamu dihisab.-Umar al Khattab- 



2 comments:

  1. yup..fikirkan diri sendiri terlebih dahulu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmm...biar berkorban,,jangan terkorban...

      Delete