Pages

Thursday, September 20, 2012

zikr

umrah 2012.

27 Ramadhan.
di Masjid Nabawi..menunggu waktu berbuka puasa.
kena datang ambil tempat at least sejam sebelum maghrib.
maklumlah,manusia serata dunia memenuhi segenap dimensi.

berbual-bual dengan makcik Arab berbangsa Turki. 
ker Turki berbangsa Arab (?) sama jelah..
pertuturan ammiyah mesirnya sangat baik.
jadi,senang saya berkomunikasi.

azan berkumandang..sayup berbaur getar memeluk kalbu.
kami nikmati juadah yang orang sedekah..
makcik melihat saya dengan pelik
yang-makan-sikit (tapi sebenarnya banyak kali) nih..
katanya,tidak elok membazir..ramai lagi orang tak mampu.
saya cakap,,untuk dibungkus bawa balik hotel,makcik.

dia pun tersenyum..dan keluarkan sesuatu dari poket bajunya.
seutas tasbih digital kecil.
hadiah kepada saya.. ^^
"semoga peroleh malam lailatul qadar"
"zikirlah..sebutlah ALLAH..ALLAH..ALLAH"
"yang penting,ingatan dari hati kamu,zikra"

"syukran awi,,ya mama. barakallahu feek."

peringatan lagi.
dan lagi.
saya sering lupa.
dan lagi.
perlu ingat kembali.
dan lagi.


#jika enam tahun dulu,,dapat ma'thurat..
ada rezeki lain masa,,apa pula ye.


No comments:

Post a Comment