Friday, June 15, 2012

rahsia beliau ialah...

bismillah..
(tangan sudah gatal nak menulis...)

teringat tahun lepas..bila tahu yang salah seorang kawan baik saya sedari tingkatan satu lagi..
berjaya dapat result 4 flat..amazing huh..

"Paien,,tahniah..waa..hebatnye dia...erm,,share la sikit,,pe rahsia kejayaan??"

"alaa..seganlah kiter..huu..bukan hebat sangat pon.."

"eh,,kite yang patut segan..cepatlah bagitahu..boleh kita amalkan.."

"hmm,,zik pon tahu..ilmu tu kan cahaya..dan cahaya takkan masuk dalam hati yang maksiat..
rasanya tu je kot.."

...
...

sentap di situ...biarlah berjuta kali saya mendengar ungkapan keramat tu..tapi kali ni begitu menusuk.. efeknya lain macam...mungkin sebab orang yang menyatakannya ialah seseorang paling rapat dengan saya dan pesanan paling ikhlas daripada beliau..

terus rasa lagu 'pokok' terngiang ngiang di telinga..
'terlalu mahu dan mahu...terlupa apa yang perlu..
terlalu banyak alasannya..
duduk terdiam..
tak mudah namun tak susah
terserah atas pilihan..'

kalau time down,,saya curik curik semangat daripada beliau..
yang asalnya ialah kata kata ulama Imam Waqi' kepada anak muridnya,Imam As Shafi'e.

moga kita beroleh ilmu yang berkat..manfaat.
penambah amal timbangan berat..
cahaya di alam dunia dan akhirat..


tentang Paien,,dia sahabat yang terlalu istimewa..dan pengejut Subuh saya yang setia.. hihi.
Ramadhan 2007,ayahnya tercinta telah pergi dijemput Ilahi..
dalam usia muda,,beliau telah belajar dan mengajar erti tabah..
konsep 'birrul walidain' @ berbuat baik kepada ibu bapa merupakan prinsip kental hidupnya.
dan kini walau jauh di mata,,beliau tetap di sudut doa dan hati ini..




#terima kasih,
Noor Farahin Md Ismail..
you're simply the best.
anda benar benar saya kagumi..dan sayangi..
;)



5 comments:

  1. Assalamualaikum wbt
    Selagi hayat dikandung badan, selagi itulah kita akan menggunakan setiap masa dan segenap pepenjuru dunia mengagungkan kebesaran Allah SWT. Surah Fussilat:53 سَنُرِ‌يهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ Kami akan perlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata-rata tempat (dalam alam yang terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri, sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa Al-Quran adalah benar.
    Kita tidaklah sehebat orang2 Barat yang bersunggguh2 berupaya membelah bumi dan merentasi lautan cumanya mereka tidak mengakui kebesaran Allah SWT walau sudah ternyata jelas!
    Surah AzZariyyat:20-21 وَفِي الْأَرْ‌ضِ آيَاتٌ لِّلْمُوقِنِينَ Dan pada bumi ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan dan kekuasaan Allah) bagi orang-orang (yang mahu mencapai pengetahuan) yang yakin, ﴿٢٠﴾ وَفِي أَنفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُ‌ونَ Dan juga pada diri kamu sendiri. Maka mengapa kamu tidak mahu melihat serta memikirkan (dalil-dalil dan bukti itu)? ﴿٢١﴾
    Mempelajari bidang kedoktoran adalah salah satu bidang yang mengkaji tentang anatomi, fisiologi, metabolisme, anabolisme, catabolisme dsb. seperti yang disarankan oleh Allah SWT. Dan syuykurlah Hanis terpilih dlm golongan ini. Sebenarnya bukanlah golongan kita saja yang berlumba2 mengejar teknologi, malah golongan jin juga berupaya berbuat demikian. Surah ArRahman:33 يَا مَعْشَرَ‌ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ‌ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ فَانفُذُوا ۚ لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ Wahai sekalian jin dan manusia! Kalau kamu dapat menembus keluar dari kawasan-kawasan langit dan bumi (untuk melarikan diri dari kekuasaan dan balasan Kami), maka cubalah kamu menembus keluar. Kamu tidak akan menembus keluar melainkan dengan satu kekuasaan (yang mengatasi kekuasaan Kami; masakan dapat)!
    Malah pada zaman Nabi Sulaiman sudah berlaku pertembungan diantara jin dan manusia memindahkan objek! Surah AnNaml:39-40 قَالَ عِفْرِ‌يتٌ مِّنَ الْجِنِّ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَن تَقُومَ مِن مَّقَامِكَ ۖ وَإِنِّي عَلَيْهِ لَقَوِيٌّ أَمِينٌ Berkatalah Ifrit dari golongan jin: "Aku akan membawakannya kepadamu sebelum engkau bangun dari tempat dudukmu, dan sesungguhnya aku amatlah kuat gagah untuk membawanya, lagi amanah". ﴿٣٩﴾ قَالَ الَّذِي عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَن يَرْ‌تَدَّ إِلَيْكَ طَرْ‌فُكَ ۚ فَلَمَّا رَ‌آهُ مُسْتَقِرًّ‌ا عِندَهُ قَالَ هَـٰذَا مِن فَضْلِ رَ‌بِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ‌ أَمْ أَكْفُرُ‌ Berkata pula seorang yang mempunyai ilmu pengetahuan dari Kitab Allah: "Aku akan membawakannya kepadamu dalam sekelip mata!" Setelah Nabi Sulaiman melihat singgahsana itu terletak di sisinya, berkatalah ia: "Ini ialah dari limpah kurnia Tuhanku, untuk mengujiku adakah aku bersyukur atau aku tidak mengenangkan nikmat pemberianNya.

    Setakat ini kecanggihan kita hanya berupaya memindahkan objek dlm btk analog ke digital vice versa melalui teknologi MOdulator DEModulator (MODEM). Jauh lagi untuk dikejar! Anyway yang penting adalah ketekunan kita semata2 mardhatillah. Semoga Hanis dan Farahin dapat membuat sesuatu sumbangan ke dunia Islam. Wallahualam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam alaik..
      ilmu ialah teman seperjuangan yg takkan pernah mengecewakan dan meninggalkan..
      tp kekadg kita yg meninggalkan dan mengecewakan 'teman' itu..
      nilai mencari,memiliki dan memberi halus ditelusuri seikhlasnya
      supaya berhasil utk jangka masa panjang..
      terima kasih atas doanya..
      :)

      Delete
  2. my always beloved Hanis Zikri.
    rase sayu bile sahabat yg sgt dirindui membuat entry ini,subhanallah air mate yg ditahan terlepas jua.ats entry ini,diri ini sebenarnye blm diberi peluang merase nikmat 4 rate itu(huhu),namun alhamdulillah Allah masih memberi peluang kpd hambaNya yg alpa ini merase nikmat ilmuNya yg begitu luas.namun sekiranya 4 rate itu kelak hanya mendatangkan syirik kecil dalam hati ini,wal 'iazhu billah...biarlah ia berlalu.bak kate zik pd mac 2010,bile kte sme2 amek rslt spm dulu..'Allah x bg ape yg kte nak,tp Die bg ape yg kte perlu'.subhanallah,hebatnye Allah..
    buat Hanis yg rsenye msh dlm fatrah imtihan...bittaufiq wan najah,sekadar kate semangat yg x seberape dr insan yg sgt kerdil ini,kejayaan yg dicapai bkn hny utk dri sndr,tp juge utk dua insan yg bergelar mak n abah Hanis yg menunggu di Malaysia.krn,melihat kebahagiaan mereka sebenarnye merupakan 1 kekayaan yg tiada tandingnye bg kte.(bak kate Laksamana Sunan,tanggungjawab tertinggi seorang insan,berbakti kpd org tuenye).kalo kte x fokus nak blaja,bende ni yg kte ingt sbb kte blm smpt tnjk kejayaan pd arwh ayah (sebenanye pemergian beliau pd ramadhan 2007).kte blm smpt tnjk ape2 kejayaan kt ayh,sbb tu nak kmpl byk2 moge beliau dpt saham ats usaha ini,amin...
    dah sudah,ble jari da menari ats keyboard,ssh nak berenti.

    salam sayang dan rndu utk sahabat tercinta ini...(tetbe mood comment cam nak bermadah,huhu.sbb dpt entry dr org yg sgt puitis!hihi
    moge kte sentiase dlm barisan pejuang2 Allah...amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. paien!!!!
      waa,,tacing2 nih...sobs sobs
      *sorry,,typo.
      amek kata2 LS tue,,,taw2 jer...
      mmm,,thnx..4 those inspiring words..

      kirim salam family erk...
      :)

      Delete
  3. congrates untuk kawan hanis tu :) semoga sesama peroleh kejayaan dunia akhirat...amin

    ReplyDelete