Thursday, February 2, 2012

bahriya,egypt

bismillah...

Katakanlah,"mengembaralah di bumi,maka perhatikan bagaimana Allah memulai penciptaan (makhluk), kemudian Allah menjadikan kejadian yang akhir. sungguh Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu"
-al Ankabut:20-

Bahriya Expedition Squad in Winter 2012
29~31 Januari.



black desert

pepohon dan pepasir

on top

ala ala alaska

sunrise and us

subhanallah

morning

camping site

yeehaa!!

merentas white desert

mushroom and chicken

zikrie~rabie~izatie~faiz~dayah

desir pasir

restaurant?

Alhamdulillah 'ala kulli hal.
pengalaman yang sangat berharga..
lusa,kami akan berekspedisi lagi,insya Allah.
nantikan dan doakan..

:)
- taman taman tema-


4 comments:

  1. Alam itu memujuk.
    Walau cuma membayangkan desiran angin padang pasir. Sunyi sepinya dia tapi berjaya meneroka dasar hati.

    Betullah, alam teman terbaik dan kembara penghubungnya...

    Masih ingat ketika membaca sebuah buku, tentang kembaranya ke padang pasir Mesir. Tentang sepi dan dingin malam sana. Cuma membaca tapi persis nyata.

    Subhanallah.

    Bisikkan pada tanah tandus jauh, tentang cinta saya. Bisa?

    ReplyDelete
  2. betul..kita lebih mengenali siapa diri..melihat alam sebegitu indah..buat kita fikir,syukur,dan senyum sendiri.

    sepi,dingin,masih mampu menenangkan.lagi lagi tika solat di tengah kesejukan..

    cinta pada alam,terbit rasa dari Tuhan.
    terima kasih. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum
      Sebagai seorang Islam, tuga kita adalah mencari tanda2 kekuasaan Allah SWT disegenap pepenjuru/ufuk dunia dan pada diri2 kita bertepatan didalam kandungan AlQuran. Surah Fussilat:53 سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗKami akan perlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata-rata tempat (dalam alam yang terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri, sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa Al-Quran adalah benar.

      Kalau org Barat sanggup meredah hutan benua dan mengharungi lautan semata2 membongkarkan rahsia2 bumi Allah SWT, mengapakah kita orang Islam selama ini hanya menanti rekod data dan tulisan2 mrk sahaja? Kita masih jauh ketinggalan dalam mencari kebenaran tanda2 kekuasaan Allah SWT. Itu belum lagi menceritakan bekenaan fisiologi dan morfologi mengenai tubuh diri kita sebagaimana yang tercatat dlm surah dibawah.

      Surah AzZariyyat:20-21 وَفِي الْأَرْضِ آيَاتٌ لِّلْمُوقِنِينَ ﴿٢٠﴾ وَفِي أَنفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ وَفِي الْأَرْضِ آيَاتٌ لِّلْمُوقِنِينَ ﴿٢٠﴾ وَفِي أَنفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ Dan pada bumi ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan dan kekuasaan Allah) bagi orang-orang (yang mahu mencapai pengetahuan) yang yakin. 21. Dan juga pada diri kamu sendiri. Maka mengapa kamu tidak mahu melihat serta memikirkan (dalil-dalil dan bukti itu)?

      Itu belum juga kita usaha mengambil peluang memiliki setiap inci tanah yang Allah SWT hanya wariskan utk orang beriman. Asalnya bumi ini, Allah SWT hanya wariskan utk org Islam sahaja dan adalah tugas kita utk membebaskannya. Surah AlAnbiya`:105 وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ Dan demi sesungguhnya, Kami telah tulis di dalam Kitab-kitab yang Kami turunkan sesudah ada tulisannya pada Lauh Mahfuz: "Bahawasanya bumi itu akan diwarisi oleh hamba-hambaKu yang soleh".

      Rasulullah saw dan para sahabat telah berusaha mewariskan bumi Allah SWT dgn melebarkan syiar Islam dan membuka dua pertiga tanah dunia dibawah Daulah Islamiah. Usaha2 melawati bumi2 Allah SWT adalah suatu petanda permulaan yang baik selain mengingati sejarah dan kesudahan mrk yang ingkar perintah Allah SWT. Wallahualam.

      Delete
    2. Allahu rabbi..cantik sangat pengisiannya..
      alfu syukran. :)
      esok akn ke ekspedisi gunung sinai pula..doakan yer kheir semuanya.

      melewati sirah,meneliti ibrah,mengamati sunnah.
      perjalanan hati..moga sejahtera..

      Delete