Monday, October 1, 2012

tempoh usia

umrah 2012.

Saya kisahkan daripada periwayatan Ustaz Wahdan,ketua Mutawif waktu itu.

Semasa zaman Nabi Sulaiman,,ada seorang sahabat baginda yang sering tampak hadir di majlis ilmu. (ust tak sebut namanya) 
satu hari, sahabat itu kelihatan gelisah,hairan,dan takut. Nabi yang sedang memberi kuliah agama merasai perubahan itu di wajah sahabatnya,,lalu ditanyakan mengapa.

"Ya Nabi,,semenjak dua tiga hari ini..aku selalu saja nampak seseorang yang memerhatikanku di celah jeriji tingkap kelasmu ini. tapi yang pelik,,orang lain tidak melihatnya. hanya aku seorang.. adakala waktu bangun tidur,,dia ada..sekejap,dia hilang..haih,sungguh bingung aku. apa perlu ku lakukan?"

"Itulah sahabatku,Malaikat Maut..tenanglah,mungkin saja dia ingin menjenguk alam manusia." jawab Nabi.

"Hah.begini Nabi, satu cara. Bolehkan dengan izinmu,perintahkan angin supaya terbangkan aku ke tempat yang aku boleh lari daripadanya,,jauh dari sekalian manusia.."

"Oh,,aku perkenankan permintaanmu,duhai sahabat." titah Nabi Sulaiman sambil mengarahkan angin agar bawakan sahabatnya ke tempat yang tidak pernah dikunjungi manusia. 

Lalu angin pantas menerbangkan sahabat itu..hingga ke lembah yang sangat asing..dan dia meminta supaya turunkan dia di sudut yang paling tinggi..dan dia menempat di situ.

Tetapi,di puncak paling tinggi itulah,,menantinya Malaikat Maut..dan sahabat itu menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Setahunya Nabi Sulaiman akan berita kematian itu,baginda turut berdukacita.
teringat pada aduannya dahulu,Nabi bertanya pada Malaikat Maut,
"Wahai Izrail,,mengapa engkau takut-takutkan arwah sahabatku itu? mengapa tidak ambil saja nyawanya seperti yang lain.. ?"

"Duhai Nabi Allah..aku bukan apa..telah tertulis untuknya di rekodku..akan meninggal pada masa sekian sekian..tetapi tempatnya sangat aneh..tidak pernah aku lewati sepanjang tugasku. sebab itu aku hampir tidak percaya..tapi,tiap kali ku intip dia,,dia masih berada di tempat asalnya.

meski begitu, aku tetap pergi juga ke tempat dijanjikan yang bagiku,, mustahil dia akan sampai. dan aku menunggu di puncak paling tinggi..pabila ku tahu dia hadir,bertepatan dengan masa itu juga,,lalu kucabut nyawanya. "

Menangis Nabi Sulaiman mendengarkan penjelasan Malaikat Maut..betapa ajal semuanya di bawah taklukan Allah..benar. manusia takkan tahu di bumi mana,waktu bila dia akan mati.

Maka,kita panjatkan doa..moga tempoh usia kita,Allah berkati.

masa jangan biar tersisa~


#mohon kirim Al Fatihah..
atas pemergian seorang sahabat dikasihi,
Allahyarhamah Nur Hidayah Zaid (1992-2012)

moga ditempatkan bersama hambaNya yang soleh solehah.
seindah namamu..semurni senyumanmu..kami redha.

No comments:

Post a Comment