Pages

Tuesday, May 3, 2011

reintroduce

bismillah.yang memberi saya keazaman untuk menulis.
bila menjengah angka 55 di sebelah,saya terfikir. (cantik nombor tu)
dulu saya mula melancarkan blog ini,jujur saya katakan,pakai redah saja.
orang kata,tak kenal maka tak.....

maka ta'aruf!
saya cuba seringkasnya.

1. BiO

i-saya Hanis Zikri binti Mohd Nahrawi. anak kepada pasangan guru En. Mohd Nahrawi Yusof dan Pn. Missinon Ahmad Damanhuri. dilahirkan di Teluk Intan,Perak pada 29 May 1992 dan kemudian menetap di Tanjong Karang sehingga kini. diapit oleh dua orang jejaka setia; encik abang Muhamad Hanif Zikri a.k.a penulis tepianmuara dan adik macho Muhamad Hamim Zikri.menjalani hidup sebagai seorang anak perempuan tunggal memang menyeronokkan. seolah olah boleh 'act like a lady,think like a man' by Steve Harvey. =)

ii-kegemaran-apa yang menduga iman,hati,akal dan jasad.antaranya novel thriller dan family curved,lagu zain bikha,buku islam dan saintifik,pendakian Gunung Tahan contohnya,jogging di sisi Sungai Nil,fotografi,tengok benda kemas dan teratur,CSI,Leverage,dan mendengar orang cakap.ada yang kata,'zik,you're a very good listener but when it comes to story telling, a little bit loser'. takpe..asal bahagia...hah.

2. pendidikan

i-dari tadika sampai darjah enam saya bersekolah di Tg Karang,dahlah dekat sangat dengan rumah.menyambung zaman tingkatan di SAM Bestari Subang Jaya kini dinobatkan kluster.tahniah pada warga sekolah terutamanya guru-guru. perjalanan berulang alik ke asrama selama lima tahun bersama BDQ 604 ditemani abah tersayang yang ingin melihat anak ini berjaya.pernah je saya balik naik bas.boleh dikatakan hampir setiap hujung minggu mama dan abah akan menjenguk saya dan abang di situ berserta makanan.waaah...siapa rindu siapa agaknya...

ii-Alhamdulillah,berkat doa semua,saya kini pelajar perubatan tahun satu di Kasr el Aini Medical School,University of Cairo,Egypt. di bawah tajaan LZS,menghadiri kuliah G-to-G (government to government) di mana kelas dikendalikan sepenuhnya dalam bahasa arab. kami bukan pelajar MoU seperti JPA dan MARA yang lain.awal-awal memang payah. mujur ada senior tutor yang membantu. sebenarnya sangat bersyukur dari segi pergaulan dan bahasa dengan adanya teman-teman arab.doakan saya menjadi dokturah muraqqibah billah.

3. pre family

di rumah kecil tapi bahagia di Mouniera ini,saya berkongsi kasih dengan lima orang lagi. kami empat budak selangor dan dua mek kalantan.oh my lovely ahli beyt, you are my bestest friends eva eva;atiqah,faiz,rabiatul,fatanah,suhailah... tambah sayang kalau you all masak sedap sedap.yummy~
erm.pasal jodoh, saya stick to 'serahkan cintamu total kepada Allah nescaya Dia akan titipkan buatmu seseorang yang juga serahkan cintanya total kepadaNya.' fuuh ini mencabar.apapun,saya adik yang patuh kepada keputusan abangnya.... (????)

4. blogging

awalnya malas setelah adanya facebook.lepas itu,abah kata, "macam mana abah nak tahu cerita kakak kalau takde blog,buatlah macam abang tu.." so saya pun tergerak hati.as you see, i like to keep this simple.yang penting,isi dan inti.tapi atas landasan niat lah.untuk membaiki kekurangan diri and inspire others to do so.maaf jika blog ini tak seperti lain,sebab biarlah tak sama (apa ni?).cuma saya harap,ambiklah apa yang baik,yang tidak tu sudah-sudahlah.sudi-sudilah tegur yang silap.


5. kenapa

Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu.Sesungguhnya Allah Maha mengetahui lagi Maha Mengenal.
( Al-Hujurat : 13 )

pegangan ini yang sering kita terlupa.hidup demi menjadi hamba bertaqwa.tujuan saya menulis kali ini adalah untuk sesi refleksi,pada diri sendiri tentunya. yakni bila melihat diri,kita tahu siapa kita dan siapa sebenarnya kita perlu kalahkan.tak lain tak bukan ialah diri sendiri juga.persaingan terhebat bermula as we go against ourselves.. yes,you should trust yourself first before you really know that you,can be a better person.do change for good,for ummah of course. last but not least,moga Allah merahmati pembaca sekalian...usikum wa iyya ya.. robbana khalleeku...

(^ _') terima kasih,kerna selalu ada untuk saya...


10 comments:

  1. ukhuwahfillah. sekurang2nya, kita tau laa pasal senior kita kat mesir :)
    jaga diri kat mesir sana tau! :D

    ReplyDelete
  2. I'm the 55th right? :P

    Seronoknya kalau saya bakal doktor seperti kamu. Tapi mungkin Allah ada maksud di sebalik nombor-nombor yang bakal menjadi peneman sejati ini. :)

    Nice knowing you sis. :)

    ReplyDelete
  3. patuh ya?


    haha.


    geleng-geleng senyum

    ReplyDelete
  4. zikri,seronok la baca reintroduce ni
    rindu giller nak dengar ko berkata-kata
    dr hartoo nak skype x sempat2..doakan final aku ye zik


    tak boleh bla la soal jodoh tu
    "patuh pada abang"..huhu

    ReplyDelete
  5. ekin>jaga diri juga,dek.

    the lucky 55th>nice to know u too..

    abang>errmm..agak ah.hehe

    alee>miss u more..final..satu permulaan.

    patuh pada aliyah pun boleh jugak.hihi. senany malas nak pikir.

    ReplyDelete
  6. aku pun malas nak pk da benda mcm ni zik
    kalau mcm tu,aku patuh pada haniz zikri punya pilihan dan cadangan

    haha

    ReplyDelete
  7. sronok akak bce reintroduce ni..
    glad knowing u dik =)
    tbe2 tringat lak hanis ad bgi kata semangat kat slip meja percbaan psra akak..he..
    sejak tu akak knal hanis..
    thanks to you dik,,for the spirit=)

    mohon doakan akak ea,,
    especially utk ksihatan..
    sayang hanis!

    ReplyDelete
  8. haha..really?kak,seyes.x ingt langsung..
    may our ukhwah remain forever..

    ReplyDelete
  9. oh,zikri..nice to be your friend.. :)

    ReplyDelete
  10. faiz,it would be nicer to have u by my side..

    ReplyDelete